fredag 4 mars 2011

Första praktikdagen

Idag var det första praktikdagen för mig och Emelie. Vi började ca nio vid barnhemmet så vi fick oss en liten sovmorgon. När vi kom fram till barnhemmer hann vi knappt in fören personalen slängde ut plast djur på en bänk och pekade och visade. Jag och Emelie var lite smått förvirrade och trodde att vi skulle ta dem och leka med barnen. Men icke, sura som dom blev tog dom tillbaka djuren och bad oss följa med, aah vi skulle dela upp djuren,hästar för sig, hundar för sig osv. Det kunde vi ju ha förstått (???). Sedan skulle de ha en morgon samling och en av personalen börjar yla och små fnissadet satte igång direkt från våran sida. För det andra hade man inte en aning om vad hon sjöng. Nått som chockade oss båda var personalens beetende. Tex en liten kille satt brevid mig på samling och la sitt huvud mot mig och jag tog hans hand då kommer personalen fram och rycker till i ungen så han ska sitta rakt och tar bort min hand. Lilla killen var ju bara ca 2 år. Sedan blev det aktiviter, dock fick barnen INTE leka tillsammans utan de gjorde som små hörnor som var "instängda" med text stolar eller en bänk. I denna hörna skulle en unge sitta och leka med det som fanns där sedan efter ca 10-15 min bytte man hörna och lekte med det som fanns där. Helt sjukt att barnen inte hade någon val möjlighet eller fick leka med varandra. Jag och den spanska killen skulle sätta oss och måla med ett barn i taget, och det var också helt sjukt. Barnen var tvugna att måla verken dom ville eller inte, och de fick inte måla vad de ville utan endast dagens tema som idag var sol, himmel och gräs. Målade inte barnen skulle vi måla åt dom och skriva deras namn, bara varje barn hade "gjort" en teckning. Vid lunch tid var personalen mer högljuda än barnen och mitt i allt sätter de på musik (som om det inte var tillräkligt med ljud). Barnen fick först soppa, hade de inte ätit upp den på tio min gick personalen runt och minst sagt hällde i dem, efter det fick de någon fisk med potatis mos, dricka fick ingen göra fören man hade ätit upp. Hela mat situationen gick undan, från att barnen hade satt sig till de låg i sina sängar och skulle sova gick på ca 30-40 min. Där imellan satt de på rad på pottor, snacka om tidsschema. Jag och Emelie är nu helt slut efter dagen men glada att han spansken var så trevlig och pratade mycket med oss, var jätte social, kul! Nu är både öron, ögon och huvudet helt slut. Vilken dag, vi slänger i oss lite soppa och sedan kanske vi tar en liten powernap. För ikväll blir det att festa till det med kykling och ris & kanske en vända på stan om vi orkar eftersom jag fyller :) Tjossan

/ SaraEhrlund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar